måndag 11 februari 2008

Det kom inte som någon överraskning precis.......











men faktum är att nu har jag papper på att jag är ett riktigt A- barn :-).
Att vara hund är egentligen väldigt konstigt. Vi ska liksom bedömmas hela tiden! Det börjar redan valplådan. Då ska de presumtiva valpköparna rangordnas efter vilka som ska få välja först men det är baske mig de enda de,mäniskorna alltså, rangordnas för! Vi valpar ska minsann granskas, klämmas på tittas på tänder och t om , jag säger bara det.... t om kolla våra mest privata delar.
Sedan blir vi valda eller ratade. Själv vart jag givetvis vald först av killarna!!
På den vägen är det sedan mest hela livet. Vi bedöms hela tiden , är det inte utställningar så är det hur lydiga vi är eller t om hur rent medicinskt välartade vi är. Vårt humör graderar de också, mentalitet kallar dem det!

Att jag är vacker, vackrast i världen enligt min matte, det är väl en sak. Lydig- nja.... jag är lysande på allt jag vill göra eller ser någon som helst personlig fördel i. Vill matte eller lillmatte att vi ska träna in tråkiga lydnadsmoment så ledsnar jag ganska snart. Livet är för kort för att slösas bort på tråk! Herregud, vi har en snitt ålder på 10 år mäniskorna på 80.... say no more!

Jag fyllde ju 1 år före jul och då började mina mattar att prata om ögonlysning och höftledsröntgen. Hur kul låter det på en skala?! Det enda roliga med det är att jag har hört mina storebröder snacka om att är man - snygg( det är jag ju ), -lydig ( nja ?! ) ,- har flefria ögon och höfter, då kan man få para läckra tjejer ! WOW vad är problemet?!
Saken kom så att säga i annat dager då, min fråga var bara hur fort jag kunde få en tid hos veterinären?
Matte fixade en tid hos en veterinär i Gävle. Då vart jag jätteglad för då kunde jag hälsa på hos mammas kompis Pia som jag även kallar busmoster Pia, henne gillar jag skarpt. Nästan lika mycket som snygga tikar.
När röntgen var avklarad och ögon lysta var både matte och jag vid gott mod. Ögonen var utan anmärkning och höfterna såg väl inte ut att vara någon katastrof de heller. Nu var det bara att invänta svar.
Oj, vad vi väntade men så i torsdags kom beskedet ; A höfter !!
Jubel och visslingar! Brudar! Nu är jag redo!
Och en sak är säker... det är ytterst tveksamt att min matte( mattar) skulle klara någon som helst bedömning. Oaktat exteriör- eller mentalbedömning. Ändå har de fått para sig?! Orättvist var ordet sa Bull. Man kan ju också fråga sig hur lätt mäniskorna får skaffa barn jämfört med oss hundar. Det kan bara betyda en sak och det är att vi är mycket viktigare än de är! Eller hur!

Fast all kaxighet har ju sitt pris..... Jag och Kevin, min busigaste brorsa, firade mina provsvar rejält. Douglas och Wille var som vanligt inte med på våra upptåg..... fegisar. Dock vart matte jättesur på mig när jag, som synes glad i hatten, tog sats och hoppade upp på kaninburen i tvättstugan i min iver att få igång Stina. Buren trycktes ihop och matte vart arg. Glädjedödare!
Va fasen , den brukar ju alltid hålla :-)

Voff från Winston den fantastiske.

6 kommentarer:

madde sa...

Tjena grabben!
Grattis till finfina höfter och ögon :) Här svävar vi (hmmm matte) på rosa moln och tiden flyger förbi. Hoppas vi ses nåt snart. Hälsa alla två-och fyrbenta! Kramar

Anonym sa...

Hallå Madde, jorden anropar!!
Moln verkar spännande men vi saknar dig! Min favvo Jack är det länge sedan jag träffade, nu är det baske mig på tiden. Fast vi unnar dig gigantiska rosa moln( rosa är en fin färg...... *asg*).
Kramisar från hela min flock, inkl Rosie och Stina.

Anonym sa...

AAAAA-va bra! Snart får du komma för finputsning innan utställningen hos bakdelsmatte.
se till och ät duktigt nu också nu när du ska tävla mot dom stora killarna.

Anonym sa...

Tjena busige W

Jo, man får ju allt grattulera! Men som sagt, jag blev ju inte det minsta förvånad...Se nu till att sopa mattan med konkurrenterna så kommer fräcka tjejjer att stå i kö, för att ha romantiska möten med dig... Det du !!! ;o)
Kram från en som också tillhör en A-kull... fniss fniss Moster A...

Anonym sa...

Hej Hela gänget!Välkommen Agnetha i styrelsen, vi bloggar också nu www.cheekcharms.bloggagratis.se

Häls Gunilla m Flock

Anonym sa...

Tjena!!!
Grattis till höftresultet, visst är det en jädra tur att det inte är lika komplicerat på oss som på hundarna. Det skall kollas det ena och det andra sen till råga på allt skall man bedömmas i rörelse och i stående. Jag kan se min kritiklapp.
En tik som visas i för högt hull. Alldeles för mycket förbröst, svankar både i stående och gående. Önskar kraftigare benstomme. I rörelse alldeles för trång och tar ej ut steget som hon borde. Bra uttryck kanske lite för glad för min smak, trots åldern rätt bra i skinnet. Dålig hållning både i stående och gående, vilket gör att priset i dag blir KEP.
Det du Handlern skulle vara nåt att få visa, eller hur.
Kul att du är med oss vi behöver verkligen DIG Agneta.
Kramizar
Eva Löwenstein