torsdag 10 juli 2008

Stockholm i dagarna två!

Hej igen, nu har jag en hel del nytt att berätta.
Den gågna helgen tillbringade jag och min flock tillsammans med de flesta inom utställningssfären i Stockholm med omnejd. Det har väl inte undgått någon att det var World Dog Show som gästade Sverige och i samband med det massor av utställningar. Härligt, härligt men jobbigt , jobbigt....
Vi kom ner till Stockholm på fredag eftermiddag och med oss hade vi även lilla Peggy, 5 månader, så nerresan gick ju alldeles utmärkt. Efter att ha checkat in på Scandic Järva Krog, strategiskt valt med anledning av placeringen i korsningen E18-E4 samt helt underbara möjligheter till promenader runt Ulriksdals slott med omnejd så bar det av mot Danderyd där vi
mjukstartade med lite samkväm hemma hos Maggan, ooops Lotta Djerf menade jag. Jätteskönt att få springa i en stor härlig trädgård. Tack snälla Lotta !
På lördag var det dags för utställning , SSRK Östra, stod som arrangör. Platsen var Almare Stäket och lite nervöst var det. Va tusan det var hundar precis överallt och en hel del var faktiskt riktigt snygga. Domare för dagen var Gareth H Lawler,England och efter många konstiga svängar stod det klart att jag slutade som tvåa i unghundsklassen med bedöningen Excellent. Jättekul! Matte var jättestolt. Dagen till ära fick jag följande kritik ; Very pleasing type,presents a lovely outline, well chizzled head, lovely expression, super nech and shoulders, very pleasing in profile movement, super. Kul va!
Nu var det till att vila sig i form till söndagens drabbning. Efter lite slappande på hotellet så bar det iväg ut på långpromenad innan middag. Men man vet ju hur det blir ..... innan man får sussa ska det badas och fixas ( fast jag tycker faktiskt det är ganska mysigt att bli ompysslad).
Söndag morgon, upp mitt i natten och iväg till Älvsjömässan. Vi var ett tappert (stort) gäng som köade innan portarna öppnades och gatloppet till ringen började....... det är svårt att tro att min matte har så mycket fart i benen men snabb är hon när hon måste..... :-).
Dagen till ära bedömdes ESS i 3 ringar och jag skulle bedömmas som nummer två i min ring så lite pirrigt va det. Efter kvaliteén visade det sig att det bara var jag i denna klass som fick bedömningen "Excellent" och jag vann min klass! Jubel och visslingar , vinna klassen på Världsutställningen- smaka på det ni!! Domare för dagen var Rainer Vuorinen, Finland och jag säger bara det; Finlands sak är vår.... Min kritik vart ; Mycket bra proportioner. Behöver tid att utvecklas. Mycket vackert huvud. Korrekt placerade öron. Mycket vacker överlinje. Väl ansatt svans. Utmärkta vinklar. Något smal. Lite lös i fronten. Utmärkt pälskvalitet.

Nu trode vi att vi var klara men Helene, min uppfödare, ville då ha med mig i sin uppfödar grupp och givetvis ville vi det. Dra på tusan, tror ni inte vi vann uppfödargruppen och skulle in i den stora finalringen senare på dagen. Lite trist var det att vänta men vad gjorde det när man fick springa in till publikens applåder i finalringen. Även om vi blev utslagna så var det ett jättekul minne.
Nu när årets stora händelse är över tar jag semester. Matte är ju så kinkig när jag ska ställas ut. Inga havs-eller gyttjebad får göras osv.... men redan på hemvägen stannade vi och jag fick bada . Det ska va gott att leva ..... och bor man på en ö ska man väl bada, eller ?!
Voff ifrån Winston den numera Excellente.

Inga kommentarer: